J.U.J.U.R

[JUJUR]

satu perkataan yg nmpk mcm mudah
tapi susah nak praktikkan..
tol tak??
sape nak mengaku yg dia tak pernah ckp tak jujur??
atau dlm erti kata lain..tak pernah tipu or bohong..
ada??
ha..tgk tu..tipu lah tu..tak nak ngaku plak..
kalau ada..meh sini aku nak belanja makan kepsi satu set..huhu..tapi bagi bukti la korg tak pernah menipu..
boleh2???
=D
walau sekali korg mesti pernah tipu punya kan..
tak kira la tipu sunat ke, wajib ke, makruh ke, harus ke..
yg penting ada...
mmg tak dapat nak nafikan..kita taklah sempurna mana..sbb kita manusia biasa..
tapi at least cuba la sedaya upaya untuk berlaku jujur dlm hidup kita..
nak tipu cket boleh..tapi kenala bertempat...
mcm dlm exam tadi
aku dh dpt soalan..and kawan aku tak dpt lagi..
lecturer ckp jgn buka soalan dulu..tp kwn aku dok suruh buka..
aku ckplah lectrer tak bg..
dia boleh kata..jgnlah jujur sgt..kan dia jauh tu..tak nampak..
mmg la dia jauh..tak nmpk..tapi ALLAH??
ALLAH kan maha melihat dan mengetahui..
stp apa yg kita wat mesti Dia tau..btol tak??
at least kalau kita tak nak jujur ngan org..jgnlah sampai kita tak jujur ngan ALLAH..
ye dak??
hmm...
pasal jujur ni lagi..
aku nak nasihatkanlah kpd org2 yg ada pasangan..
jujurlah ngan pasangan masing2..insyaAllah..org yg jujur ni hidupnya berkat..
kalau dok pusing sana..pusing tang sini..satu ari ang kantoi gak..
percayalah ckp aku..
lagi2 yg baru nak usha boy/girl friend tu..
toksah la dok auta memanjang pasal idop ang..
ckp je lah yg sejujurnya..
smpai bila nak tipu je??smpi dah nak menikah nnti??
especially ORG LAKI..jgn dok auta cerita pasal hidup angpa..
satu ari kantoi..baru padan muka...dan2 tak dpt terus awek tu...baguih sangat menipu..
nak ke jadi PENIPU PROFESIONAL sepangjang hayat??
mcm mana nak BERKAT hidup...dok tipu sana sini..hish!!
ha...yg pompuan ni pon satu..dok caya kat laki sgt wat pa??nak caya pon agak2 la..
percaya2 pun..siasat gak boypren awak tu..bukan nak curiga..tapi berjaga2...
jgn jadi mcm lembu..bodoh..kena cucuk idung..hmmm..
*sian lembu tu tak memasal kena gak..hihih..
~ha..tu dia..mak senah dah membebel..hi3...
dgr tu..jgn dok cbuk tipu2 org...DOSA tau..

tapi tulah..jujur salah..tak jujur pun salah..
org yg terlalu jujur ni pun susah gak..sbbnya selalu jadi 'bahan' org...
selalu jadi mangsa org yg nak amik kesempatan..
tak yah ckp org lain la..aku sendiri pun..
bukanlah nk ckp aku ni jujur sgt..tapi siyes..aku tak pandai nak auta citer..nak tipu2 org..lagi2 bab hidup aku..kalau org tanya aku jwblah yg sebetulnya..
tapi..org masih amik kesempatan atas aku..
MAHAL sangat ke jujur tu??brape juta harganya...??susah kot ye jadi org jujur ni...ish3...

~hmmm..penat aku membebel tau..kalau pasni korg wat jugak lantak la..
korg punya kitab..tanggung sendiri..aku nak pi qadha' tidoq sat..~


*jadi..mari kita renungkan..dan selamat beramal*

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: