budak sekolah dulu vs budak sekolah sekarang

apa bezanya budak sekolah sekarang dengan budak sekolah dulu??

kalau fikir2 balik...
memang takde beza....
baju sekolah masih putih lagii..
kain sekolah pun tak berubah warna...
kalau sekolah menengah biasa kain biru..
kalau sekolah agama kain hijau jugak..
tapi...aku tak paham dgn budak sekolah sekarang...
perangai..ya Allah...
na'uzubillah...
cukuplah selama 20 minit aku tggu bas depan satu sekolah menengah ni...
aku tgk budak2 ni...
dgn cakap yg tak seononoh...dgn gelak2 mcm setan kat tepi jalan...
yg perempuan mcm polong kena sambar petir...
yg laki dok melintas jalan mcm superman tak cukup akal...

gambar di atas sekadar hiasan

tulah perangai budak sekolah zaman sekarang...
langsung takde adab sopan..
tak hormatkan orang lain..
langsung tak tau malu...
kalau form 1 ngan form 2 dah start  perangai mcm tu...
tak taulah dah besar nnti mcm mana...
yg plg wat aku sedih tu..
bukan org lain..
anak bangsa aku sendiri..
anak melayu..
anak orang kita sendiri..
apa nak jadi pada bangsa kita??
diorg tak pernah terfikir ke..
satu masa nanti..diorg lah pelapis pemimpin yg akan memimpin negara..
bak kata seorang cendikiawan yg aku tak ingat namanya...
kalau nak tau masa depan sesebuah negara, kita tengok pada pemudanya..
kalau dah pemuda dan pemudi perangai tak senonoh..perangai tak serupa orang..
apa nak jadi pada negara kita??
mudah2an..Allah lindungilah negara kita ni...
kadang2 kalau terfikir..takut rasanya...
takut kalau kita dipimpin oleh orang yang bukan sepatutnya..
dipimpin oleh orang yang tidak mengESAkan Allah..
na'uzubillah...
jadi..
kita sebagai org yg waras dan oleh berfikir dengan rasional...
kita cuba perbaiki diri..
dan muhasabah..
apa yang dah kita wat dan sumbangkan kepada tanah air..
dan kepada agama dan bangsa kita...

*tadi aku brows google..aku type "budak sekolah"..nak tau image apa yang kelauar??korang cuba la type sendiri...istighfar panjang aku dibuatnya...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: